• .

Оповідання «Як жінка змудрувала стражників». Аналіз твору. Український фольклор. Конспекти лекцій

Оповідання «Як жінка змудрувала стражників». Аналіз твору. Український фольклор. Конспекти лекцій

Оповідання «Як жінка змудрувала стражників» записане 1910 р. на Снятинщині етнографом і фольклористом О. Іванчуком. За жанром — це оповідь-випадок, один із найпростіших різновидів народної оповідної прози. Для неї характерні чіткі ознаки сюжетності, хронологічний ланцюг реальних подій. Тему для повідомлення взято з життя: заборона споживання контрабандного тютюну гуцулам.
Дослідник Бойківщини М. Зубрицький у праці «Пачкарство2 бакуну (тютюну) в горах в Галичинi в XIX ст.» (Львів, 1906) описав виробництво цієї екзотичної культури в Карпатах. Вирощування i продаж тютюну завжди були прерогативами держави. Цією складною, затратною, а в горах ще й почасти збитковою справою займалися тільки поодинокі господарі. Найдешевшим був тютюн у долині біля угорського кордону, куди за ним сходилися селяни з усієї Галичини. Австрійський уряд нещадно боровся з нелегальним продажем трав’янистої сировини, спеціальні озброєні загони виловлювали і карали перекупників і споживачів тютюну.
Оповідь не деталізує типову для тих часів подію, орієнтуючись на обізнаного з обставинами справи слухача. Його увага має бути зосереджена на основному, тому сюжет оповідання організовано доволі просто. Зав’язка — повідомлення про обшук у господарстві одного ґазди за його відсутності; зіткнення протилежних сил поглиблюється у розвитку дії (обшук горища; успіх жандармів; повідомлення про штраф; голосіння селянки й інформація про переховування ще більшої партії бакуну); переломний момент настає в кульмінації (доки фінанси безуспішно намагаються відшукати заборонену рослину в стайні, жінка спалює в печі мішок з тютюном); розв’язка подає остаточне вирішення конфлікту (жандарми зрозуміли, що їх змудрувала звичайна жінка, тож вони залишилися ні з чим).
У центрі оповідання — метикувата жінка, яка виявила спритність, гострий розум, винахідливість і обкрутила надокучливих фінансів, бо вони мали намір оштрафувати її родину за незаконне зберігання тютюну (симпатії оповідача на її боці). Вона не має імені, оскільки ситуація була доволі типовою для того часу.
Розповідь в оповіданні ведеться від третьої особи, яка не називає себе і нічим не виявляє своєї причетності до зображуваного, тому можна стверджувати, що об’єктивний оповідач перебуває поза зображеним художнім світом. За формою — це оповідь-монолог інформативного характеру з викінченим сюжетом, у центрі якого є один епізод із життя селянської родини.
Манера оповіді об’єктивізована, позбавлена яскравого емоційного малюнка, тональність відсторонена, стримана, безпристрасна, надмір лаконічна, зайві деталі та описи відсутні. Оповідач передає почуту історію, яка відбувалася в недалекому минулому, тож між моментом оповіді і часом події існує незначна дистанція. Розповідний час стиснутий, тому оповідання невелике за розміром.
На перший погляд, побутова мова оповідача не має нічого спільного з художньою творчістю. Записане фольклористом повідомлення про жінку, яка перехитрила стражників, не фіксує найсуттєвіших елементів поетики усного оповідання (експресивності й емоційності). Однак твір засвідчує наявність творчих елементів у художньому світобаченні виконавця, який використовує традиційні засоби зображення, нешироку палітру мовностилістичних прийомів (лексику з пестливими суфіксами, діалектні слова), що надає твору внутрішньої напруженості і специфічного колориту. Оповідання не орнаментоване риторичними фігурами і фразеологізмами, до чого вдавалися досвідчені майстри усної оповіді. У ньому — гранично стисла інформація, цитування прямої мови персонажів без коментарів оповідача.
Порівняння оповідання з іншими творами, тематично наближеними до нього («Гуцули з закришкою», «Пригоди тютюнарів», «Попелом в очі», «Тютюн у воді», «Фальшивий вояк»), засвідчує, що подібні випадки не були поодинокими. Розповіді про них набували повторюваності та стабільності в репертуарі різних оповідачів.

Оповідання «Як жінка змудрувала стражників». Аналіз твору. Український фольклор. Конспекти лекцій

Повернутися на сторінку Український фольклор. Конспекти лекцій

Комментарии закрыты.