А. П. Чехов «Вишневий сад». Історія створення. Система образів. Проблематика. Старі й нові власники вишневого саду, зарубіжна література
Я ненавиджу неправду і насильство в усіх видах… Найсвятіше для мене — це людське тіло, здоров’я, розум, талант, натхнення, любов і… свобода від сили і брехні.
А. П. Чехов
Настав час, насувається на всіх нас громада, готується велика, сильна буря, яка йде, наближається й незабаром струсить із нашого суспільства лінь, байдужість, упередженість до праці, гнилу нудьгу.
А. П. Чехов
Хід заняття А. П. Чехов «Вишневий сад». Історія створення. Система образів. Проблематика. Старі й нові власники вишневого саду, зарубіжна література
1. Вступна бесіда
- Як ви вважаєте, якою повинна бути успішна людина? Які риси характеру мають бути їй притаманними?
- Якими мають бути стосунки з іншими людьми?
- Як ви розумієте сталий вираз «жити сьогодні і зараз»?
- Про що слід піклуватися сьогодні: про теперішнє, про минуле або майбутнє? Чому?
- Якою стає людина, яка розумом, надіями залишається у минулому? Яким стає її життя? чи має воно сенс?
- Що таке, на ваш погляд, гармонія теперішнього, минулого і майбутнього?
2. Вступне слово про художній світ А. П. Чехова та роль письменника в історії російського театру
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Бесіда
- Що таке п’єса?
- Яку структурну композицію має п’єса «Вишневий сад»?
- Назвіть одну з особливостей «нової драми». (Підтекст)
- Що допомагало автору створювати «театр настрою»? (Ремарки)
- Чому, на вашу думку, Чехов обирає саме таку форму для цього твору?
- Основним завданням письменника було змалювати людину просту і водночас складну — «як у житті». На вашу думку, чи вдалося йому це зробити у «Вишневому саду»?
- Чи можемо ми виокремити головних персонажів? Або ж усі вони — головні, кожен по-своєму?
- Що таке образ-символ?
- Що є образом-символом у п’єсі «Вишневий сад»? (Сад) Який це сад у Чехова?
2. Повідомлення про історію написання п’єси «Вишневий сад»
- Утіленням чого став сад у творі? (Рідного дому, минулого, сім’ї)
- Про який період життя письменника йдеться? (Продаж будинку в Таганрозі, переїзд до Москви)
3. Постановка проблемного питання
- У чому, на вашу думку, полягає основний конфлікт п’єси «Вишневий сад»? (Відповідь учні мають дати наприкінці уроку.)
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ
1. Переказ змісту п’єси «Вишневий сад»
2. Робота з текстом п’єси
1) Аналітична бесіда
- Абстрагуйтеся від назви п’єси А. П. Чехова. Які асоціації виникають у вашій уяві, коли ви чуєте словосполучення вишневий сад?
- Порівняйте свої асоціації з чеховським поданням цього образу.
- Чи можна порівняти ваші асоціації з назвою п’єси? Запишіть свої думки.
- Навіщо Ранєвська приїжджає з Парижа до свого маєтка? Чому цього дня в будинку опиняються Лопахін, Петро Трофімов, Пищик?
- Образи головних героїв п’єси зіткані із суперечностей. У чому, на вашу думку, суперечливість вигляду Лопахіна? Ранєвської? Гаєва? Трофімова? Варі?
- У чому сенс зіставлення двох лакеїв — Фірса і Яші?
- Знайдіть позитивне і негативне в образах помісного дворянства.
- Як Ранєвську характеризує ставлення до слуг? Ані? Варі? Лопахіна? Трофімова?
- Як її характеризує відмова від пропозиції Лопахіна?
- Як можна оцінити доброту Ранєвської?
- Як зрозуміти слова А. П. Чехова: «Ранєвську грати нескладно, варто тільки від самого початку правильний тон узяти; потрібно придумати посмішку і манеру всміхатися, слід уміти одягнутися»?
- Кого можна вважати позитивними героями?
- У чому полягає комічність образів Ранєвської і Гаєва? А в чому їхня драматичність? Чи можна назвати їх комічними персонажами?
- Хто винен в драматичності їхнього життя?
- Як ви вважаєте, чим і чому лакеї нагадують своїх панів? Чи важливо це?
- У чому полягають витоки життєвої драми господарів «Вишневого саду»? Чи має рацію Петро, який вважає, що «влада над живими людьми переродила» їх усіх?
- Як характеризує Ранєвську і Гаєва те, що вони не приймають лопахінський проект порятунку вишневого саду?
- Що несуть своїй країні Лопахін і лопахіни? Що суперечливого в таких людях?
- Лопахін — переможець. Але чи почувається він щасливим господарем? Чому так часто називає своє життя безглуздим, нескладним, нещасливим?
- Якими ви бачите Петра Трофімова і Аню? Як ви вважаєте, чи вірив їм і в них Чехов?
- Останній звук, який лунає у творі,- стукіт сокири по дереву. Як ви вважаєте, чому саме так Чехов закінчив «Вишневий сад» — п’єсу, дія якої починається навесні (пора оновлення, надій), а закінчується восени?
- Які традиційні для російської літератури теми й образи дістали відображення в п’єсі А. П. Чехова «Вишневий сад»?
- Що означає вишневий сад для дійових осіб п’єси?
- Що в образі Ранєвської свідчить про нежиттєздатність її класу?
2) Літературна гра «Упізнай героя»
- «Господи, ти дав нам величезні ліси, неосяжні поля, найглибші обрії, і, живучи тут, ми самі повинні бути насправді велетнями…» (Лопахін);
- «О природа, чудова, ти виблискуєш вічним сяйвом, прекрасна і байдужа, ти, яку ми називаємо матір’ю, поєднуєш у собі буття і смерть, ти живеш і руйнуєш…» (Гаєв);
- «Дорога, вельмишановна шафо! Вітаю твоє лоно, життя, яке ось уже більше ста років було спрямовано до світлих ідеалів добра і справедливості; твій мовчазний заклик до плідної роботи не слабшав протягом ста років, підтримуючи… в поколіннях нашого роду бадьорість, віру в краще майбутнє і виховуючи в нас ідеали добра і суспільної самосвідомості» (Гаєв);
- «Обійти то дрібне і примарне, що заважає бути вільним і щасливим,- ось мета і сенс нашого життя. Вперед! Ми йдемо нестримно до яскравої зорі, яка горить там, далеко. Вперед! Не відставайте, друзі!» (Трофімов);
- «Ось як у сенсі обміну речовин потрібен хижий звір, який з’їдає все, що трапиться йому на шляху, так і ти потрібний» (Лопахін);
- «Перед нещастям те ж було: і сова кричала, і самовар гудів…» (Фірс);
- «О, мій милий, мій ніжний, прекрасний сад!.. Моє життя, моя молодість, щастя моє, прощавай!.. Прощавай!..» (Ранєвська);
- «Мій тато був мужик, ідіот, нічого не розумів, мене не вчив, а тільки бив сп’яну. По суті, і я такий же дурень і ідіот. Нічого не навчався, почерк у мене поганий, пишу я так, що від людей соромно, як свиня» (Лопахін);
- «Дачі та дачники — це так вульгарно, вибачте» (Ранєвська);
- «Я стала тривожна, все нервуюся. Мене ще дівчинкою взяли до панів, я тепер відвикла від простого життя, і ось руки білі-білі, як у панянки. Ніжна стала, така делікатна, благородна, всього боюся. Страшно так. І якщо ви, Яша, обдурите мене, то я не знаю, що буде з моїми нервами» (Дуняша);
- «І коли тато і матуся померли, мене взяла до себе одна німецька пані і почала мене вчити. Добре. Я виросла, потім пішла в гувернантки. А звідки я і хто я — не знаю. Все сама, сама, нікого в мене немає і. і хто я, навіщо я, невідомо…» (Дуняша);
- «Про сад мій! Після темної ненависної осені і холодної зими знову ти молодий, повний щастя, ангели небес не покинули тебе. Якби зняти з грудей і з плечей моїх важкий камінь, якби я могла забути моє минуле» (Ранєвська);
- «О, швидше б усе це минуло, швидше б змінилося як-небудь наше не складне, нещасливе життя» (Лопахін);
- «Треба бути чоловіком, у ваші роки треба розуміти тих, хто любить. І треба самому любити. “Я вища за любов!” Ви не вища за любов, а просто, як ось каже наш Фірс, ви нездара» (Ранєвська).
3. Лабораторна робота (з картками, за варіантами)
1) Завдання для 1-го варіанта
- Заповніть таблицю. Спробуйте об’єднати героїв у групи. Зазначте назви груп або ознаки, за якими ви їх об’єднували.
Герої «Вишневого саду»
Ім’я персонажа | Соціальний статус | Який час відображає (минуле, теперішнє, майбутнє) | Позитивна або негативна дійова особа |
… | … | … | … |
2) Виступи учнів (вибірково)
3) Висновок учителя
Тож, прослухавши кілька відповідей, ми можемо дійти висновку, що неможливо з абсолютною точністю поєднати героїв у певні групи, окрім, скажімо, часових. У системі образів комедії відсутній розподіл героїв на позитивних і негативних, головних і другорядних, увага автора зосереджена не на діях, а на настрої. Враження про героїв п’єси виникає на перетині різних точок зору, виражених у самохарактеристиках персонажів, а також у стильовій різноплановості їхнього мовлення, в оцінках героїв іншими дійовими особами, в авторських коментарях, що подано в ремарках.
4) Завдання для 2-го варіанта
- Складіть та заповніть таблицю характеристиками дійових осіб п’єси через їхні портрети — «зовнішні» та «внутрішні» (психологічні) за зразком.
Любов Андріївна Ранєвська
зовнішнє | внутрішнє |
Безтурботна дворянка, яка старіє; витратила всі свої статки на коханця; не знає ціни грошам, живе одним днем | Нещасна жінка, яка втратила чоловіка, сина, батьківщину, маєток, не має змоги розлучитися з минулим; віддано кохає свого обранця, незважаючи на те, що він підло використовує її, та ін. |
5) Перевірка виконаної роботи
6) Висновок учителя
Ми бачимо, що кожен персонаж у п’єсі індивідуальний. Він простий і складний водночас, він не заданий спочатку. У п’єсі Чехова практично всі дійові особи рівнозначні: ми не можемо сказати, хто важливіший для розуміння авторського задуму: Фірс або Гаєв, Шарлотта або Ранєвська, Єпіходов або Трофімов.
- Хто ж або що в такому випадку є центром чеховської п’єси? (Учні пропонують варіанти.)
У драматургічних творах неодмінно повинен бути центр — подія або персонаж, навколо якого розвивається дія. У п’єсі А. П. Чехова «центр» у традиційному розумінні втрачено. На його місце поставлений безмовний вишневий сад.
Саме він стає центром комедії, її головним персонажем. У цьому образі сполучається конкретне і вічне — молодість, спогади, чистота, щастя. Це її найважливіший символ, крізь який «мерехтять» ліричні, трагічні, комічні, іронічні, поетичні смисли образу.
4. Розв’язання проблемного питання
(Учні відповідають, що основний конфлікт п’єси — продаж маєтку — людина у вирі часу, те, що робить із людиною час. І саме час не тільки створює сюжет твору, а й надає п’єсі глибинного філософського підтексту.)
5. «Асоціативний кущ»
- Які тепер асоціації викликає у вас назва твору «Вишневий сад»?
А. П. Чехов «Вишневий сад». Історія створення. Система образів. Проблематика. Старі й нові власники вишневого саду, зарубіжна література
Повернутися на сторінку Зарубіжна література