О. ДЕ БАЛЬЗАК. РОМАНТИЧНІ Й РЕАЛІСТИЧНІ РИСИ НЕОДНОЗНАЧНОГО ОБРАЗУ «ФІЛОСОФА ТА СКНАРИ» ГОБСЕКА, ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

О. де Бальзак. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека, зарубіжна література

Хід заняття О. де Бальзак. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека, зарубіжна література

Образ скнари — це мандрівний образ у світовій літературі: Шейлок у Шекспіра, скнара у Мольєра, скупий лицар у Пушкіна та ін. Образ скупердяя переходить від епохи до епохи, з однієї країни до іншої, маючи певні спільні «родові» риси. А який же лихвар у Бальзака? Про це йтиметься сьогодні на уроці.

Літературний диктант (кожна правильна відповідь — 1 бал)

1. Чому Дервіль став близьким другом віконтеси де Гранльє? (Допоміг їй повернути маєтки.)

2. Завдяки чому Дервіль потоваришував із Гобсеком? (Сусідству й розсудливій поведінці)

3. До кого Гобсек вирішив з’явитися «як месник, як докори сумління»? (До графині)

4. Яку суму податків сплачує мільйонер Гобсек і пишається цим? (Сім франків)

5. Чому Гобсек любив бруднити килими в багатих будинках? (Щоб дати відчути пазурі Неминучості)

6. Що Дервіль позичав у Гобсека і для чого? (Гроші на купівлю адвокатської контори)

7. Хто є дружиною Дервіля? (Фанні Мальво)

8. Яку справу доручив граф де Ресто Гобсекові та Дервілю? (Передати його майно синові)

9. Що вразило Дервіля в помешканні Гобсека? (Багатство, що гнило.)

10. Кому заповів своє багатство Гобсек? (Дочці своєї небоги)

11. Про що думав в останні години Гобсек, що радив Дервілеві? (Як і де вигідніше продати товари, що були в його домі.)

12. Чому віконтеса де Гранльє віддавала перевагу під час обрання нареченого для Камілли? (Честі та родовитості)

V. Формування вмінь та навичок

Ім’я головного героя повісті Бальзака — Гобсек — не є випадковим. Воно означає те, що є сутністю героя — «живоглот», «глитай», «сухоглот», і розуміти це можна так: Гобсек поглинав, збирав золото, а золото поглинало його.

2. Пошуково-дослідницька робота в групах. Спостереження над текстом та образом героя (завдання на картках для груп у класі)

I група. Знаходить у тексті портрет Гобсека і відповідає на запитання:

♦ Яким постає перед читачем цей герой?

♦ Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності героя? Чому?

♦ З чим порівнюється зовнішність Гобсека? Чому?

♦ Які деталі портрета героя є визначальними?

♦ Як такий опис характеризує героя, показує ставлення до нього автора?

II група. Знаходить опис помешкання Гобсека, відповідає на запитання:

♦ На яких деталях помешкання зосереджується увага читача? Чому?

♦ Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер, ставлення до нього автора?

♦ Про що свідчить опис квартири Гобсека після того, як його не стало?

III група. Знаходить згадки у тексті про родинні взаємини і відповідає на запитання:

♦ Що ми знаємо про родину Гобсека?

♦ Чи має він родичів? Як до них ставиться?

♦ Як це його характеризує?

♦ Чому Гобсек заповідав своє багатство далекій родичці?

IV група. Знаходить у тексті рядки, що висвітлюють характер Гобсека, і відповідає на запитання:

• Як лихвар ставився до своїх клієнтів?

• У чому Гобсек знаходив задоволення?

• Як Гобсек ставився до більшості аристократів? Чому?

• Чому Гобсек інакше поставився до Дервіля й Фанні Мальво? Про що це свідчить?

• З чого видно, що в головному герої «співіснують двоє людей: скнара і філософ, створіння нице і створіння шляхетне»?

V група. Досліджує життєву філософію Гобсека і коментує висловлювання:

• «Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»;

• «Влада і втіха — хіба не основи нашого нового суспільного ладу?»;

• «Я досить багатий, щоб купувати людську совість»;

• «У золоті зосереджені всі сили людства»;

• «Найтривкіше марнославство — це наше «я»»;

• «Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розмірених заняттях»;

• «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»;

• «Я володію світом. а світ не має наді мною ані найменшої влади»;

• «Я читаю в серцях, від мене ніщо не сховається».

3. Презентація пошуково-дослідницької роботи у групах

4. Інтерактивна вправа «Коло ідей» (узагальнення образу Гобсека)

zar_lit_10____paraschic-42

Очікувані відповіді

• Образ суперечливий.

• Переважають негативні риси, особливо наприкінці життя.

• Не обділений почуттям справедливості, негативно ставиться до марнотратства, вад аристократії.

• Смішний у своїй жадібності.

• Романтично-загадковий.

5. Міні-диспут «Багатство, золото в житті героїв Бальзака і в нашому житті»

Ведучий диспуту. У життя героїв повісті «Гобсек» золото, багатство відіграють велику роль. Без них не можуть прожити графи й графині з вищого світу, не може відкрити свою контору адвокат Дервіль і залагодити свої справи навіть Фанні Мальво.

• То що ж тоді означає золото? Невже Гобсек має рацію, коли надає йому такого значення?

1-й опонент. Так, без золота, значних коштів важко досягти успіху в суспільстві як у часи Бальзака, так, мабуть, і тепер, у наш час.

2-й опонент. Ідеться про те, яку роль відіграє золото в житті людини. Якщо воно є самоціллю, то має згубний вплив, приводить особистість до деградації, як це трапилося із Гобсеком. Якщо ж кошти є засобом для досягнення успіху в якійсь корисній справі (і для самої людини, і для суспільства), то вони сприяють розвиткові особистості.

3-й опонент. Коли немає особистого щастя, друзів, взаємності в коханні, то мало допомагають навіть значні кошти. Недаремно кажуть, що «й багаті теж плачуть» та ін.

Ведучий диспуту (підсумовує). Мабуть, у нашій суперечці істина знаходиться десь посередині: кожна людина повинна бути забезпеченою на такому рівні, щоб мала змогу гармонійно розвиватися. Саме ж багатство заради багатства користі не приносить.

VI. Домашнє завдання

Для всіх: скласти усний (або письмовий) твір за темою диспуту «Багатство, золото в житті героїв Бальзака і в нашому житті».

Індивідуальне: підготувати повідомлення про життя та творчість Гі де Мопассана.

О. де Бальзак. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа та скнари» Гобсека, зарубіжна література

Повернутися на сторінку Зарубіжна література