РОМАН Ф. М. ДОСТОЄВСЬКОГО «ЗЛОЧИН І КАРА» ЯК УТІЛЕННЯ НОВОГО ПОЛІФОНІЧНОГО ТИПУ ХУДОЖНЬОГО МИСЛЕННЯ, ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ, ЖАНР, ОСОБЛИВОСТІ КОМПОЗИЦІЇ, ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

Роман Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара» як утілення нового поліфонічного типу художнього мислення, історія створення, жанр, особливості композиції, зарубіжна література

Хід заняття Роман Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара» як утілення нового поліфонічного типу художнього мислення, історія створення, жанр, особливості композиції, зарубіжна література

1. Слухання кількох творчих робіт (домашнє завдання попереднього уроку)

2. Бесіда

  • У чому полягає своєрідність творчості Ф. М. Достоєвського?
  • Чому Достоєвського називають письменником-філософом? З творчістю яких письменників-філософів ви вже знайомі?
  • У чому полягають особливості світогляду Ф. М. Достоєвського, яке нове уявлення про подальшу історичну долю Росії започаткував письменник?
  • Чому «Злочин і кару» називають «Петербурзьким романом»?
  • Як ви розумієте слова Ф. М. Достоєвського «Я — дитя століття»?
  • Які проблеми століття порушено в романі?

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ

1. Слово вчителя про художню своєрідність стилю Достоєвського

— Ф. М. Достоєвський задумав повість «Злочин і кара» як сповідь героя, у якій би розкривалася боротьба двох начал — добра і зла — у серці людському. Але обсяг передбачуваної повісті виявився замалим для втілення художньої ідеї твору, і Достоєвський спалив уже майже завершену повість і взявся за роман.

2. Самостійне ознайомлення учнів зі статтею підручника про історію створення роману «Злочин і кара» (робота в парах)

3. Складання тезових записів «Сюжет, композиція, жанр роману «Злочин і кара»» (з опорою на розповідь учителя та теоретичний матеріал підручника)

4. Робота із символікою кольору і чисел у романі (у парах, із роздавальним матеріалом)

Картка № 1. Жовтий колір у романі

РаскольниковЖовта комірчина з жовтенькими шпалерами; «важка, жовчна, зла посмішка зміїлася по його губах»
СоняКімната з «жовтуватими, потертими і зношеними шпалерами»
Порфирій ПетровичМеблі з «жовтого відполірованого дерева»
СвидригайловЖовтий колір шпалер у кімнаті готелю, де зупинився герой
Стара лихваркаОдягнена в «пошарпаний і пожовклий каптан», кімната обставлена меблями з жовтого дерева
Жовтий колір у романі створює додаткове відчуття хворобливості, підсилює атмосферу нездоров’я, розладу, надриву, істеричності і водночас затхлості й безвиході

Картка № 2. Число «три» в романі

Марфа ПетрівнаЗалишила три тисячі рублів Дуні за заповітом. Викупила Свидригайлова за тридцять тисяч срібняків. Тричі приходила до Свидригайлова
СоняВинесла Мармеладову на похмілля свої останні тридцять копійок. Катерині Іванівні виклала тридцять карбованців.

В її кімнаті три великих вікна

СвидригайловХотів запропонувати Дуні до тридцяти тисяч. Вручає Соні три купюри
РаскольниковТричі шарпнув за дзвінок старої. Тричі зустрічається з Порфирієм Петровичем. Думає, що у Соні три дороги, коли вона стоїть за три кроки від стола
ДуняСтріляє у Свидригайлова за три кроки
РазуміхінТри години чекає, поки прокинеться Раскольников

Картка № 3. Число «сім» у романі

Згідно з ученням піфагорійців, число 7 є символом святості, здоров’я і розуму. Число 7 називають «істинно святим числом», оскільки 7 — це поєднання числа 3, яке символізує божественну досконалість, і числа 4, що належить до чисел світового порядку.

Висновок: число 7 є символом союзу Бога з людиною, символом спілкування між Богом і його творінням.

РоманМістить 6 частин і епілог
1-ша и 2-га частини романуМістять 7 глав
7 година вечораФатальний час для Раскольникова, оскільки на цей час він призначає вбивство старої лихварки
7 років каторгиТакий термін призначено як покарання героєві роману
7 роківПрожив Свидригайлов зі своєю дружиною Марфою Петрівною
Раскольников у 7 роківБачить сон, у якому удає із себе семирічного хлопчика

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

Міні-дискусія

  • У своїй статті про роман «Злочин і кара» Д. Мережковський писав: «Найбільш руйнівна з усіх пристрастей — це фанатизм. Жодна з вад не заглушає такою мірою голосу совісті… Є щось справді жахливе і майже нелюдське в таких фанатиків ідеї… Життя, страждання людей — для них ніщо, теорія, логічна формула — все…» Чи згодні ви з думкою Д. Мережковського у визначенні того, яка з пристрастей найбільш руйнівна? Чи може з цією пристрастю змагатися у своєму руйнацтві якась інша: любовна пристрасть або пристрасть до наживи? Свою згоду або незгоду з автором висловлювання ретельно обґрунтуйте.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дібрати цитатний матеріал для обговорення теми «маленьких людей» в романі «Злочин і кара» (сім’я Мармеладових, сім’я Раскольникових).

Роман Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара» як утілення нового поліфонічного типу художнього мислення, історія створення, жанр, особливості композиції, зарубіжна література

Повернутися на сторінку Зарубіжна література

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *