Твір-роздум за романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара», зарубіжна література
Хід заняття Твір-роздум за романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара», зарубіжна література
1. Бесіда
- Чи погоджуєтеся ви з думкою, що покарання Раскольникова почалося задовго до злочину?
- Чи можна муки совісті героя вважати його головним покаранням?
- Чому після зізнання Соні герой почувався більш нещасним? (Він не очікував такої любові від Соні.)
- Про яку любов ідеться? (Християнську любов до ближнього)
- Чи можна Свидригайлова вважати художнім антиподом Раскольникова? чому?
- Чому Раскольников ставить поряд (за моральністю) Соню Мармеладову та свою сестру Дуню?
- Якими є роль і місце автора в романі «Злочин і кара»?
2. Робота з таблицею «Творча історія роману Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара»» (у парах)
- Розгляньте таблицю, зробіть висновки щодо творчої історії твору Достоєвського. Зробіть висновки.
Жанр | Назва | Країна, режисер (композитор) | Рік |
Короткометражний фільм | «Раскольников» | Німеччина | 1923 |
Художній фільм | «Петербурзька ніч» | СРСР | 1934 |
Художній фільм | «Злочин і кара» | США, Дж. фон Штернбер | 1935 |
Художній фільм | «Злочин і кара» | Франція, Ж. Ламлен | 1956 |
Художній фільм | «Злочин і кара» | СРСР, Л. Куліджанов | 1969 |
Художній фільм | «Злочин і кара» | СРСР | 1970 |
Художній фільм | «Двадцять шість днів із життя Достоєвського | СРСР | 1981 |
Опера | «Раскольников» | Г. Зутермайстер | 1948 |
Опера | «Раскольников» | Е. Петрович | |
Вокальна симфонія | На тексти Ф. Достоєвського і Ф. Кафки | В. Соммер | |
Музика до вистави | «Злочин і кара» | А. Онеггер |
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ
1. Оголошення тем для написання творів
2. Інструктаж; коментування тем твору
3. Виконання роботи
Теми для творів
- Істинні й хибні мотиви злочину Раскольникова (за романом Ф. Достоєвського «Злочин і кара»).
- Суперечливість теорії «крові по совісті» та образу Родіона Раскольникова з роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара».
- «Злочин і кара» Ф. Достоєвського як поліфонічний роман ідей.
- Специфіка образу Петербурга у романі Ф. Достоєвського «Злочин і кара».
- Світоглядно-естетичні позиції Ф. Достоєвського, їхнє новаторське втілення в його творчості.
План до твору «Суперечливість теорії «крові по совісті»
та образу Родіона Раскольникова
з роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара»»
І. Вступ. Духовні шукання російського суспільства в 60-х роках XIX століття.
II. Основна частина.
1. Шлях Родіона Раскольникова від убивства до почуття « безкінечної любові»:
а) обставини життя головного героя;
б) шлях удосконалення світу в розумінні Раскольникова; теорія «надлюдини»;
в) покарання героя за вбивство від людей і від самого себе.
2. Воскресіння «загиблої душі» головного героя роману, прихід до християнської моралі.
III. Висновок. Небезпека для людства індивідуалістичної свідомості; утвердження життя як вищої цінності людини.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
- Продовжте речення:
— З вивченої теми для мене найцікавішими були такі форми роботи, такі проблеми, як… .
— Я поділяю (не поділяю) думку митців і літературознавців про те, що… .
— Твір Ф. Достоєвського близький сьогоденню тим, що… .
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дописати твір.
Індивідуальні завдання (див. випереджальне завдання до уроку № 36).
Твір-роздум за романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара», зарубіжна література
Повернутися на сторінку Зарубіжна література