Система образів, сюжетна лінія та проблеми морального вибору, свободи й відповідальності у драмі М. Фріша «Санта-Крус». Символіка драми, зарубіжна література
Я часто думаю: що якби розпочати життя заново, до того ж свідомо? Тоді кожен із нас… намагався б перш за все не повторювати самого себе…
М. Фріш
Перебіг заняття Система образів, сюжетна лінія та проблеми морального вибору, свободи й відповідальності у драмі М. Фріша «Санта-Крус». Символіка драми, зарубіжна література
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
- Назвіть характерні особливості західної драматургії другої половини ХХ ст.
- Розкажіть про «театр абсурду».
- Назвіть характерні ознаки драми-притчі.
- Що було основним об’єктом зображення у п’єсах драматургів-абсурдистів?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
«Людська душа — ось постійний ігровий майданчик!» — стверджував М. Фріш. Можливо, тому часто місце дії у його п’єсах чітко визначити неможливо (так само, як неможливо чітко визначити, де саме у нас знаходиться душа). У примітках до п’єси, що стала своєрідним прологом до «театру рефлексії» М. Фріша, автор наголошував: «“Санта-Крус” — це назва чужого, вочевидь, іспанського порту, проте не варто шукати його на карті, швидше,— якщо взагалі можливо його десь знайти,— у власному досвіді, у царині тієї приголомшливої істини, яку пізнає кожний, коли потрапляє у певну життєву ситуацію та усвідомлює: все це я вже колись пережив, я не знаю, коли і де, але по суті точно так, і там, куди я іду, я буду знову й знову це переживати. Це і є Санта-Крус». Саме про цю п’єсу ми сьогодні поговоримо.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ
1. Вступне слово
— У центрі драми «Санта-Крус» — ситуація «переживання колись пережитого» Ця ситуація подрібнюється на кілька свідомостей, розтягується на ціле людське життя, обмежене думками Тоді й Тепер, оздоблюється м’якими лірико-іронічними фарбами, у які мимоволі пірнає пензель, що змальовує картину колишніх щасливих сподівань.
Тема п’єси «Санта-Крус» (наскрізна у творчості Фріша) — невідповідність всього укладу і норм сучасного життя внутрішнім можливостям людини.
2. Бесіда за змістом літературного твору
- Коли і де відбувається дія п’єси? (Дія відбувається протягом семи днів і протягом сімнадцяти років; спочатку у шинку (пролог), потім — у замку.)
- Який природний катаклізм стався? Коли він почався? (Сім днів безупинно йде сніг; снігопад почався, коли до замку прибув незнайомець.)
- Ким виявився мандрівний Співак? Як відбулася зустріч із ним?
- Про що ми дізнаємось із розповіді поета Педро?
- Що згадав Ротмістр завдяки Пелегрінові?
- Чому Пелегрін залишив Ельвіру?
- Чому Ротмістр не відплив разом із Пелегріном?
- Про що розповідав Пелегрін у замку?
- Хто така Віола?
- Якого висновку дійшли Ельвіра та Ротмістр наприкінці п’єси?
- Що сталося з Пелегріном?
- Якими є «заключні акорди» п’єси?
- Ким була остання постать біля тіла Пелегріна?
3. Проблемно-змістовий аналіз твору (дослідницько-аналітична робота в групах)
- Виконайте завдання в групах:
1-ша група — підготуйте стислу характеристику головних героїв твору;
2-га група — розкажіть про жанрову своєрідність, проблематику та композицію твору;
3-тя група — визначте роль кохання у п’єсі та його вплив на долі та характери персонажів;
4-та група — розкажіть про символіку п’єси
Очікуваний результат (вибірковий)
2-га група. Макс Фріш назвав свою п’єсу «романсом» — ніби лише історією про кохання, але, якщо вдуматися, то «Санта-Крус» — це комедія про двох диваків і водночас сумна оповідь про самотність людини, про її внутрішній розлад, про недосяжність щастя. Тема осмислення героєм власної біографії стала центральною в п’єсі. Драматург детально змалював картину внутрішньої душевної втоми героїв, які давно відмовилися від повноцінного життя й поховалися по своїх закутках — у «замку» й у «піратстві». П’єса містить 5 актів. У центрі — любовний трикутник, сюжет якого розгортається водночас у теперішньому і минулому 4-та група. Символічним є образ замку, що своєю недоступністю нагадує замок із роману Ф Кафки, а також свідчить про відірваність його мешканців від справжнього життя Символічними є протиставлення холодної погоди довкола похмурого замку (сім днів поспіль іде сніг) і спеки у краях, де жив Пелегрін, де взагалі немає зими Символічною є й остання умовна сцена смерті Пелегріна. Його оточує десять постатей, що символізують як його минуле (матір, яка померла, давши йому життя; жінки, яких він зустрічав і кохав), так і майбутнє (остання постать говорить: «Я твоя плоть, твоя дитина, Віола, якій судилося все узнати знову і все знову розпочати»).
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Бесіда-узагальнення
- Чому літературні критики називають Ротмістра та Пелегріна двійниками?
- Що означало кохання для кожного із любовного трикутника?
- Яка переоцінка цінностей відбулася наприкінці п’єси?
- Чи були герої п’єси щасливими?
2. Робота з епіграфом
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Індивідуальне: підготувати повідомлення про У. Еко (як послідовника Дж. Джойса) та П. Зюскінда (як послідовника Ф. Кафки).
Система образів, сюжетна лінія та проблеми морального вибору, свободи й відповідальності у драмі М. Фріша «Санта-Крус». Символіка драми, зарубіжна література
Повернутися на сторінку Зарубіжна література