Твір Антона Павловича Чехова «Вишневий сад», зарубіжна література
Хід заняття Твір Антона Павловича Чехова «Вишневий сад», зарубіжна література
І. Мотивація навчальної діяльності
Одна художня книжка для розуміння історичних процесів, розвитку людської свідомості може дати інколи більше, ніж томи історії. До таких творів належать драми А. П. Чехова. З однією із них ви ознайомилися самостійно, і вона, сподіваюся, доповнила ваш знання та враження про творчість видатного російського письменника, дала можливість зрозуміти, що за буденним життям, яке показав Чехов, за складним і суперечливим духовним світом персонажів криється доля цілого народу. Герої розуміють, що наближаються суспільні зміни, тільки ставляться до цього по-різному — зі смутком, острахом або зі сподіванням на краще.
«Прийшов час, насувається на всіх нас громада, готується велика, сильна буря, яка йде, наближається й незабаром струсить із нашого суспільства лінь, байдужість, упередженість до праці, гнилу нудьгу»,— говорить один із героїв п’єси Чехова «Три сестри». Чим п’єса «Вишневий сад» приваблює не лише сучасних театралів, але й широкий загал читачів, спробуємо розібратися на уроці.
III. Робота над темою
1. Переказ змісту п’єси «Вишневий сад» «ланцюжком», складання «сюжетного ланцюжка»
2. Повідомлення про сценічну історію п’єси
3. Слово вчителя
— А. П. Чехов довго не міг дібрати назву для своєї п’єси. Ось уривок зі спогадів К. Станіславського: «Мені пощастило спостерігати збоку за процесом створення Чеховим його п’єси «Вишневий сад».
— Слухайте, я ж знайшов чудову назву для п’єси. Чудову! — повідомив він…
— Яку?— захвилювався я.
— «Вишневий сад»,— і він зайшовся радісним сміхом.
Я не зрозумів причини його радості й не знайшов нічого особливого в назві.
— Слухайте, не «Вишневий», а «Вишневий сад»,— оголосив він…
…Цього разу я зрозумів тонкість: «Вишневий сад» — це діловий, комерційний сад, що дає прибуток. Такий сад потрібен і тепер. А «Вишневий сад» прибутку не дає, він зберігає в собі й своїй квітучій білизні поезію колишнього панського життя. Такий сад росте і квітне для примхи, для очей розпещених естетів. Шкода знищувати його, а треба, бо процес економічного розвитку країни цього потребує».
4. Складання анотації до твору А. П. Чехова «Вишневий сад»
5. Обмін враженнями про твір
6. Слово вчителя
— Цікаво, що до цього часу серед літературознавців та читачів точаться суперечки стосовно образів п’єси «Вишневий сад», її жанру (сам автор назвав твір комедією, хоча цей твір скоріше трагікомедія). Це пов’язано з особливостями чеховської драматургії: у його п’єсах немає поділу на позитивних і негативних персонажів, головних та другорядних; дія більше стосується внутрішнього життя, аніж зовнішнього.
7. Аналітичне коментування
Прокоментуйте уривок зі статті початку XX ст. «До снів» у журналі «Русская речь» і скажіть, як вона стосується теми, яку ми розглядаємо.
«Ми розтринькали ту моральну енергію й силу, яку отримали від наших предків у спадок… Ми так довго носилися з улюбленою нами хандрою і нудьгою, що самі напустили туману на все довкола і, нарешті, перестали розуміти, за чим, власне, ми хандримо. Добазікалися до вподобаного слова «прострація, нестача сил» — і радіємо! І говоримо це, лежачи на дивані… Ми себе величаємо «виснаженими». Чим? Виснаженням як наслідком тривалої непосильної праці? Ні, ніякої особливої праці не було… Чим же? Фразою! Жалюгідними словами! Ми отримали хронічний катар душі…»
8. Евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру (у парах)
♦ На які групи можна поділити персонажів п’ єси «Вишневий сад» як представників різних часів? (Раневська, Гаєв, Фірс — минуле; Лопахін, Яша — теперішнє; Аня, Трофімов — майбутнє.)
♦ Як співвідносяться в п’єсі зовнішня і внутрішня дії? (Основні дії винесені за сцену — власне торги, життя Раневської та ін., на сцені — лише переживання гербів через події.)
♦ Наведіть приклади поєднання трагічного й комічного. (Гаєв із його пишномовністю та практичною безпорадністю, Яша з його нахабством, Фірс — добровільний раб, Раневська — щедра, розорюючи дітей, Єпіходов — суцільне нещастя та ін.)
♦ Охарактеризувавши образи Раневської, Гаєва і Фірса, визначте, як Чехов трактує проблему історичного минулого Росії. (Герої живуть минулим, бачать у ньому лише хороше, неспроможні адаптуватися до дійсності й губляться перед нею.)
♦ Чи дійсно Лопахін — переможець життя? Відповідь обґрунтуйте.
♦ Яку роль у творі відведено образу Яші?
♦ Чи можна назвати Петю Трофімова пророком майбутнього, тим, за ким це майбутнє? Чому?
♦ Кому з героїв ви найбільше симпатизуєте? Поясніть свою думку.
9. Характеристика героїв п’єси через їхні портрети — «зовнішні» та «внутрішні» (психологічні)
Любов Андріївна Раневська
Зовнішнє | Внутрішнє |
Безтурботна дворянка, яка старіє; витратила всі свої статки на коханця; не знає ціни грошам, живе одним днем | Нещасна жінка, яка втратила чоловіка, сина, батьківщину, маєток, не має змоги розлучитися з минулим; віддано кохає свого обранця, незважаючи на те що він підло використовує її та ін. |
Єрмолай Олексійович Лопахін
Зовнішнє | Внутрішнє |
Діловитий, енергійний підприємець; завзятий, азартний, розумний, здібний, працьовитий | Раб грошей; не здатен кохати; разом із тим людина з «душею артиста» та ін. |
10. Самостійна робота: запис висновків
Очікувані відповіді
Герої «Вишневого саду» страждають кожний окремо, один одного не розуміють і не можуть зрозуміти; добрі почуття, душевна прихильність нікого не зігрівають, тому їхнє життя сіре, сумне і нещасливе; більшість героїв просто не здатні до корисної діяльності, яка б допомагала іншим; вишневий сад — символічний образ.
IV. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про вплив ідей філософів на розвиток мистецтва (див. наступний урок).
Твір Антона Павловича Чехова «Вишневий сад», зарубіжна література
Повернутися на сторінку Зарубіжна література