ТРАГІЗМ ДОЛІ МИТЦЯ (МАЙСТРА). УТВЕРДЖЕННЯ СИЛИ ТВОРЧОСТІ Й КОХАННЯ В ДОЛІ ГЕРОЇВ РОМАНУ МИХАЙЛА БУЛГАКОВА «МАЙСТЕР І МАРГАРИТА», ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита», зарубіжна література

Хід заняття Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита», зарубіжна література

І. Мотивація навчальної діяльності

Крім усіх згаданих у романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита» тем, проблем та ідей, надзвичайно важливим є утвердження цінності творчості й кохання та їхньої рятівної сили в долях майстра і Маргарити, у долі людини взагалі. «За мною, читачу! Хто сказав тобі, що немає на світі справжнього, вірного, вічного кохання?» — звертається до нас письменник, і ми прямуємо за ним.

1. Пошуково-дослідницьке завдання (у парах)

♦ Заповніть таблицю. Дослідіть етапи життя майстра, стан його душі, моральні якості, доберіть цитати.

Орієнтовна відповідь

Етапи життя Стан душі, моральні якостіЦитати
1. Життя в МосквіСамотність, відчуження …
2. Виграш ста тисячРеалізація прагнення до незалежності, свободи творчості
3. Зустріч із МаргаритоюСильне й несподіване почуття, що раптово виникло
4. Романтичне кохання майстра і МаргаритиВідчуття безмежного «сімейного» щастя
5. Написання роману про Понтія ПилатаБажання знайти істину, утвердження цінності добра й справедливості
6. Спроба видати романНаївність
7. Поява «друга» Алоїзія МогаричаДовірливість
8. Цькування та переслідування майстра літературними критиками, владоюСтрах
9. Хвороба майстраФізична і моральна слабкість
10. Спалення рукопису Відчай, відступництво
11. Втеча герояВизнання своєї поразки
12. Порятунок, наданий «вищими» силамиСпокій

♦ Порівняйте цитати до характеристики Єшуа й майстра, зробіть висновки.

Єшуа Майстер
«…я не пам’ятаю своїх батьків» «я не маю постійної оселі…» «Я один на світі»«У мене немає більше прізвища… Я відмовився від нього, як і взагалі від усього в житті»; «Жив історик самотньо, не маючи рідних і майже не маючи знайомих у Москві»
«Я мандрую з міста до міста»«Я ось, наприклад, хотів об’їхати всю земну кулю»
« — Чи знаєш ти якусь мову, крім арамейської? — Знаю, грецьку» «Я знаю п’ять мов, крім рідної…»

Висновки. Майстер і Єшуа схожі не лише обставинами і способом життя, а й прагненням віднайти шлях до істини, повернути людям віру в добро та справедливість. Але суспільство, засноване на тоталітарних законах (доба давньої римської імперії початку нашої ери, сталінський режим) не потребує проповідників істини. Єшуа і майстер, як і їхні ідеї, приречені на цькування та переслідування до повного фізичного знищення. Єшуа гідно долає всі моральні випробування, а майстер занепадає духом, припиняє боротьбу за роман і навіть спалює твір. Але майстер не зрікається самої ідеї служіння істині, тому, урешті-решт, заслуговує якщо не на прощення, то на спокій.

Свідченням великої сили мистецтва є спасіння спаленого роману майстра — «рукописи не горять».

2. Евристична бесіда

♦ Як виникає кохання майстра й Маргарити? Можливе таке кохання в реальному житті чи це «наслання Боже», «подарунок долі»?

♦ На які жертви йде героїня заради свого коханого? (Маргарита назавжди залишає спокійне, матеріальне забезпечене життя, чоловіка, від якого бачила тільки добро, хоч між ними й не було справжньої любові; укладає угоду з дияволом, стає відьмою і навіть жертвує життям.)

♦ Поясніть «ланцюжок» станів Маргарити, описавши епізоди її життя.

Засмучена —> збентежена —> рішуча —> «вільна від усього» —> розлючена —> тактовна —> чарівна —> сильна —> знесилена —> перелякана —> відчайдушна —> горда —> милосердна.

♦ У чому милосердя Маргарити? (Пожаліла дитину, випросила у диявола прощення для Фріди)

♦ У чому сила Маргарити? (У її самовідданому, до самозречення, коханні до майстра)

3. Слово вчителя

— Як відомо, прототипом Маргарити стала Олена Сергіївна, третя дружина М. Булгакова, яка була його музою, другом, редактором і ангелом-охоронцем. Отже, історія кохання майстра і Маргарити має деякі автобіографічні риси.

IV. Домашнє завдання

Уміти характеризувати образи майстра і Маргарити, висловлювати своє ставлення до них.

Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита», зарубіжна література

Повернутися на сторінку Зарубіжна література

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *